Baza wiedzy CMMS / EAM i MES
Poniżej znajdują się podstawowe pojęcia związane z CMMS i MES, wraz z przykładami jak nasz system realizuje te pojęcia.
Poniżej znajdują się podstawowe pojęcia związane z CMMS i MES, wraz z przykładami jak nasz system realizuje te pojęcia.
CMMS – Computerized Maintenance Management Software
EAM – Enterprise Asset Management
Często te 2 terminy są używane zamiennie, i chociaż obecnie systemy utrzymania ruchu często są traktowane, że implementują oba terminy, to jednak podejście i sam nacisk jest inny.
CMMS jako system utrzymania ruchu odpowiada za elektroniczne bazy danych dotyczące zasobów i operacji działu utrzymania ruchu. CMMS jest używany tradycyjnie do planowania i zarządzania pracami, zwiększaniem wydajności i dostępności. Większy nacisk tego systemu jest na prace bezpośrednio przez mechaników w aplikacji i bieżące raportowanie postępów. System utrzymania ruchu CMMS nie wymaga udziału całej firmy w pracy aplikacji, często są to tylko działy utrzymania ruchu i dział produkcji.
EAM to narzędzie do zarządzania cyklem życia urządzeń w organizacji. Główny nacisk systemu utrzymania ruchu EAM obejmuje takie aspekty jak eksploatacja konserwacja lub wymiana / wycofanie z eksploatacji urządzeń (asset). Ale też pomaga w prowadzeniu projektów / stworzenia / zakupu nowych urządzeń. EAM jako narzędzie skierowane jest do całego przedsiębiorstwa i wszystkie wydziały powinny używać oprogramowania, aby skorzystać z oferowanych przez niego możliwości.
System SimplyMobile jest systemem utrzymania ruchu CMMS i koncentruje się bezpośrednio na wsparciu pracowników i kadry kierowniczej działu utrzymania ruchu.
Podstawowe wskaźniki systemu utrzymania cuhu CMMS, które są kluczowe w większości branż i działach utrzymania ruchu:
Wskaźniki pomocnicze, które są śledzone przez większość systemów utrzymania ruchu CMMS:
Więcej o wskaźnikach systemu utrzymania ruchu CMMS SimplyMobile
ML – Machine learning
AI – Artificial intelligence
Te dwa pojęcia w kontekście systemów utrzymania ruchu CMMS pojawiają się najczęściej w zakresie predykcji zachowań urządzeń.
Predykcja parametrów lub pracy maszyny pozwala na przewidzenie jej potencjalnych awarii i przeciwdziałania im. W tym celu stosuje się różne metody predykcji, które pozwalają na budowę modeli, które są odpowiedzialne za predykcje zachowań.
Jeśli chodzi o same znaczenia i porównanie AI i ML to często te dwa zwroty stosowane są zamiennie, jednak mają inne znaczenie. ML jest częścią AI, gdzie opracowuje się system / model, który automatycznie w wąskim zakresie próbuje wnioskować na podstawie danych. AI jest szerszym określeniem, który obejmuje wiele technik i modeli między innymi ML.
Jedna z metod lean management, służąca zapewnieniu maksymalnej efektywności maszyn i urządzeń. Metoda ta dąży do 3 kpi które stara się osiągnąć.
Oczywiście dążenie do kpi które pokazują zera w każdej kategorii może być niewspółmiernie do kosztów. Czasami optymalnym podejściem jest zmniejszenie awarii w ramach rozsądnych kosztów.
czytaj więcej o TPM
Pojęcie przemysł 4.0 odnosi się do kolejnego etapu rewolucji przemysłowej. Patrząc historycznie, rewolucje przemysłowe wyglądają następująco:
Każdy wiek wiązał się ze znaczącymi zmianami sposobu produkcji i wymagał dostosowania się produkcji do nowych trendów.
Obecna “rewolucja” to inteligentna produkcja która jest różnie rozumiana ale w obszarze produkcji / utrzymania ruchu definiowana jest jako:
Czwarta rewolucja przemysłowa – uogólniająca koncepcja odnosząca się do pojęcia “rewolucji przemysłowej” w związku ze współczesnym wzajemnym wykorzystywaniem automatyzacji, przetwarzania i wymiany danych oraz technik wytwórczych. Definicyjnie jest zbiorczym terminem dla technik i zasad funkcjonowania organizacji łańcucha wartości łącznie stosujących lub używających systemów cyber-fizycznych, internetu rzeczy i przetwarzania chmurowego. Według takiego podejścia jest urzeczywistnieniem inteligentnej fabryki, w której systemy cyber-fizyczne sterują procesami fizycznymi, tworzą wirtualne (cyfrowe) kopie świata realnego i podejmują zdecentralizowane decyzje, a poprzez internet rzeczy w czasie rzeczywistym komunikują się i współpracują ze sobą oraz z ludźmi, natomiast dzięki przetwarzaniu chmurowemu są oferowane i użytkowane usługi wewnętrzne i międzyoperacyjne. (źródło: wikipedia)
W odniesieniu do systemów utrzymania ruchu CMMS, najważniejsze elementy to:
System SimplyMobile został zbudowany od postaw jako wspierający te elementy.
Aby umożliwić wsparcie tych elementów system został zbudowany w oparciu o chmurę Azure.
Pojęcie PM wiąże się z koncepcją prac zapobiegawczych, które pozwalają zwiększyć żywotność urządzeń.
Prace PM wynikają z różnych źródeł takich jak:
Prace PM najczęściej wykonywane są okresowo, co określony odcinek czasu pracy. Może być to co kilka dni, miesięcy lub nawet lat.
W ramach jednego urządzenia najczęściej wprowadzanych jest kilka planów PM, które pozwalają zaplanować prace co inne odcinki czasowe, ponieważ nie wszystkie prace muszą być wykonywane w tych samych odcinkach czasowych.
RCM jest ustrukturyzowanym procesem, który pomaga zidentyfikować problemy, które jeśli zostaną rozwiązane pozwalają zwiększyć wykorzystanie urządzeń, wraz z redukcją kosztów utrzymania.
RCM nie jest metodą całości podejścia do utrzymania ruchu, a raczej podejściem do analizy powodów awarii i problemów.
Metodyka przeprowadzania analizy RCM jest opisana w standardzie JA1011, który mówi o procesie zadawania kolejnych 7 pytań.
RCM opiera się na 3 rodzajach prac związanych z potencjalnymi awariami:
Obchody produkcyjne w kontekście systemów CMMS skupiają się na codziennym lub “co zmianę” podejściu do zapobieganiu niechcianych procesów.
Prace te mają zapewnić wydłużenie pracy maszyny, szybkie wykrycie problemów oraz zapewnienie bieżących prostych prac.